36. Az ország a dualizmus korában
Tartalom
A dualizmus pártviszonyainak jellemzése, a pártok alapelveinek és jellemzőinek feltárása.
Tisza Kálmán miniszterelnökségének értékelése.
Az állam modernizációs szerepének feltárása.
Az állami gazdaságpolitika gazdasági és ideológiai okainak megértése.
F: kormánypárt, közjogi kérdés, obstrukció, csendőrség, népoktatás, véderővita, állami anyakönyvezés, infrastruktúra, kubikos
N: Tisza Kálmán, Baross Gábor, Wekerle Sándor
É: 1875–1890, 1894–1895
Pártviszonyok
•központi kérdés a közjogi vita → az ország és (Habsburgok) Ausztria közötti viszony elemzése
•A kiegyezést elfogadó kormánypárt állt szemben a kiegyezést elutasító ellenzékkel
•A parasztkérdéssel nem lehetett foglalkozni
•A kialakuló munkásság azonban létrehozhatta az Általános Munkásegyletet (1868)
A dualizmus pártviszonyai 1867-től 1890-ig- ábra
Tisza Kálmán, a „GENERÁLIS” miniszterelnöksége (1875-1890)
•Az 1873-as gazdasági válság után lesz miniszterelnök az addigi ellenzéki politikus
•Közigazgatási reformok (megyerendszer átalakítás)
•Nyugalmat teremtett az országban: biztosította a kormánypárti többséget a választásokon
•Kiépítette a rendőrséget, csendőrséget
•Egészségügyi ellátás kiépítése
•Postaszolgáltatás
•Az állami hivatalnokréteget erősítette: a földjüket elvesztett dzsentri rétegéből
•Jellemző volt a kapcsolati tőke felhasználása a karrier érdekében (vasútépítések, kártyapartik stb.)
A dualizmus pártviszonyai 1890-től 1914-ig- ábra
Az első polgári származású miniszterelnök: Wekerle Sándor
•Polgári házasság és anyakönyvezetés bevezetése komoly kultúrharc során az egyházak ellenkezése ellenére
» az állam és az egyház szétválasztása
1895 - kötelező állami anyakönyvvezetés és polgári házasság beiktatása
A gazdaság fejlődése
•Tisza Kálmán időszaka az ipari forradalom kora itt
•Több ezer km hosszú új gátrendszer létrehozása
•gabonatermelés és malomipar világszínvonalú fejlesztése
•» a közös vámterület biztos piacot biztosított (cséplőgépek, új földterületek művelése)
•vasútfejlesztés: létrejön egy európai szintű vasúthálózat
Árvízmentesítés és folyamszabályozás a XIX. századi Magyarországon- ábra
A magyar gazdaság a dualizmus korában- ábra
Magyarország gazdasága a XIX.sz. második felében
•banki és hitelrendszer megszervezése
•infrastruktúra kiépítése (hajózás, út-, vasúthálózat)
•mezőgazdasági termelés korszerűsítése
•állami iparpártolás, hazai piac
•városépítés, városfejlesztés
1878 Osztrák-Magyar Bank (jegybank)
+ osztrák-magyar kereskedelmi szerződés
1873 Buda-Pest létrejötte (1892 Budapest név)
A vasút szerepe a XIX. századi gazdaságban- ábra
1886. Baross Gábor közlekedésügyi miniszter » MÁV (Magyar Államvasutak)- ábra
A magyar vasúthálózat fejlődése a kezdettől 1914-ig- ábra
Az ipar és kereskedelem, hitelszervezet fejlődése
•Állami támogatással fejlesztik az ipart: gőzgépek elterjednek, vaskohászati centrumok kialakítása
→ a legmodernebb technikát terjesztik el
•A fejlesztéseket hitelből finanszírozták: jelentős többletköltséget jelentett, hogy az osztrákok közvetítésével jutott el hozzánk
•1880-1900 között: 377 millióról 1703 millióra nőtt a bankok tőkeereje
A legfontosabb iparágazatok
•Nehézipar – vaskohászat (vasipar), bányászat és acéltermelés
oka: a közlekedés (infrastruktúra fejlődése)
- Ózd, Miskolc (Diósgyőr), Salgótarján
- Ganz Gépgyár, Óbudai Hajógyár, MÁVAG
- Weiss Manfréd csepeli gépgyára
•Élelmiszeripar – malomipar (cukor és szesz)
- Mechwart András kéregöntésű hengerszék
•Közlekedésügy, bank és hitelügy
A dualizmus korának társadalma- ábra
|