21. Nemzeti ébredés és nemzetiségi kérdés
Tartalom
•A magyar nemzeteszme általános és sajátos vonásainak feltárása.
•Nemzeti ébredés a magyarországi nemzetiségek körében – a közös és az egyedi vonások feltárása.
•A kultúra és a nemzeti eszme viszonyának elemzése.
•F: nemzetállam, egy politikai nemzet, illírizmus, dákoromán elmélet, pánszlávizmus
•N: Kőrösi Csoma Sándor
Magyar polgári nemzeteszme
• Rokon népeket keresve az őstörténet felé fordultak -> Kőrösi Csoma Sándor őseinket kereste
• A nemzet elismerését az állami léthez kötötték, Mo-on a magyart és a horvátot ismerték el politikai nemzetnek, melyen belül léteztek: magyarok, horvátok, szerbek, ruszinok, németek, románok stb.
MAGYAROSODÁS: Népszaporulat
Nemzetállam létrehozására törekedtek. Iskolák, óvodák, egyházi szertartások nyelvének magyarosítása -> nemzetiségi ellenállásba ütközött.
A természetes asszimiláció= betagozódás a pénzügyekben részt vevő német és zsidó lakosság körében.
Nemzetiségiek nemzeti ébredése
• Vezető réteg körében (egyházi értelmiségiek)
• Lehetőséget adott az udvarnak, hogy kihasználja az ellentéteket.
• Horvátok (ikkírizmus)
• Szlovákok (Nagy-morva Birodalom)
• Románok (dékoromán elmélet: rómaiaktól származnak, Erdély jogos tulajdonosai)
• A magyar politikusok a nemzetiségi törekvéseket, követeléseket nem vették figyelembe.
A magyar nemzetiségi politika és a nemzetiségek-ábra
Magyarország etnikai viszonyai a lakatlan területek ábrázolásával- ábra
Reformkori kultúra
Építészet: klasszicizmus
Irodalom, képzőművészet, zene: romantika
Mindez sajátos nemzeti tartalommal.
Kölcsey: Himnusz, Vörösmarty Mihály: Szózat, Erkel Ferenc: Hunyadi László.
A korszak végére a középiskolák és pesti egyetemek oktatási nyelve is magyar lett. |